YouTube och Facebook är lika korkade som linjär-tv

Nu händer det! Mitt i klippet blir det reklampaus och jag får se reklam för något helt ointressant. YouTube och Facebook är lika korkade som linjär-tv. Midroll-affären kommer att döda båda två.
För att skapa fler kontaktmöjligheter med konsumenter har både Facebook och YouTube innoverat konceptet midroll-reklam. Du vet den där berömda reklampausen som tv dragits med i alla år. Alla smarta googlare, facebookare och hang-around-nördar kunde inte komma på något bättre än det som tv spydde fram på 80-talet.
Facebook och YouTube känner mig nog bättre än flera av mina bekanta. De vet bland annat att jag inte vill se reklam, eftersom jag hoppar över alla inledande reklamsnuttar när jag ska titta på ett videoklipp. De vet också vilka grupper jag är med i på Facebook, vilka sökord jag använder när jag googlar, vad som står i mina mail och vad jag planerar på min fritid. Låt oss summera det hela med att de vet väldigt mycket om mig. Allt snack om artificiell intelligens, big och tsrgeting data är bara tomt prat. Det finns verkligen ingenting bakom spakarna.
Mina bevis är:

  • Jag får se reklam som är helt ointressant för mig trots all data de har om mina intressen och beteenden.
  • De vill nu tvinga mig, som inte vill se ointressant reklam, att få se ännu mer ointressant reklam.

Internetvärlden kommer som vanligt inte vara nådig mot drakarna. För när de nallar på upplevelsen blir svaret alltid detsamma – användarna lämnar och går till något nytt, bättre och mer fridfullt.
Midroll-affären kommer att resultera i nya intäkter för både Facebook och YouTube men den långsiktiga effekten är att de kommer tappa tittare. Om du är entreprenör och väntat på din chans att erövra världen så är nu stunden kommen för inom kort kommer vi alla att börja leta efter alternativ.