Gårdagens fotbollsmatch mellan Argentina och Holland avgjordes på straffar och slutade med att Argentina gick vidare till final mot Tyskland. Första halvleken av matchen sågs av totalt 1, 751 miljoner tittare, enligt MMS, vilket är ett nytt tittarrekord under fotbolls–VM för TV4.
Svenska Felix Arvid Ulf Kjellberg är en datorspelskommentator på Youtube och mer känd under sitt Youtube-namn PewDiePie. Samtidigt som Argentina spöade Tyskland i fotboll gjorde PewDiePie en recension om spelet The Wolf Among US. Programmet är 30 minuter långt, utan reklamavbrott och låter oss följa PewDiePie igenom den sista delen av spelet. Hans program fick 2 511 336 tittningar.
Visst är detta som att jämföra äpplen med päron när vi ställer PewDiePie mot TV4, men låt oss inte fördjupa oss i det. Det ena programmet handlar om fotboll och det andra om datorspel. Bakom det ena programmet finner vi Sveriges största reklamfinansierade TV-kanal som omsätter över 6 miljarder kronor årligen och har över 300 anställda. Bakom det andra programmet hittar vi Felix och hans hund, som heter Maya, men kallas för Jabba The Hut (har till och med en egen musikvideo). Ska vi bli tekniska mäter MMS antalet tittare och YouTube antalet tittningar, men det blir roligare att jämföra dessa två jättar utan att vara superkorrekt.
För PewDiePie är hans program om The Wolf Among Us ett vanligt program i hans repertoar utan större bravur. Tidigare program om exempelvis succéspelet Flappy Birds har till idag haft över 19 miljoner tittningar. Om TV4 gjort ett program som haft lika många tittningar skulle det stå på varenda löpsedel i vårt avlånga land. För PewDiePie är det bara en ny dag på jobbet med de 28 miljoner prenumeranter som följer hans kanal.
PewDiePie pratar helst inte om pengarna som Youtubefilmerna ger, det var inte därför han drog igång kanalen. Men bokslutet från hans företag Pewdie Productions AB visade en omsättning på 7 miljoner kronor och en vinst på 6,5 miljoner, bara för sista halvåret 2012. Omsättningen är ifrån året innan han blev störst kanal på Youtube. Jämför det mot de 6 miljarder kronor som TV4 håvar in.
Med de enkla medel som PewDiePie fångar sin gigantiska publik anser jag att han fullständigt krossar jättemaskinen TV4. Jag önskar att det är PewDiePie som kommenterar nästa fotbolls-VM och visar vart skåpet ska stå.