Youtube hyllar bästa TrueView med call to action i ny topplista

Youtube vill uppmärksamma och hylla alla annonser på Youtube som visats i formatet TrueView och som har bäst call-to-action. I topp hittar vi “Enhance your writing” från Grammarly vars 60 sekunders annons konverterat bäst. Om du vill se vilka annonser som konverterar ska du läsa den här artikeln.

Topplistan har bara valt ut annonser där man vill att väljare ska direkt klicka och köpa. Alltså en snabb call-to-action.

Vad Youtube vill visa är att på deras plattform kan man använda sig utav annonser vars syfte är att få call-to-action från tittare – att köpa, beställa eller vilja ha mer information.

För att ranka som nummer ett på listan har Youtube tagit hänsyn till total räckvidd, klick och engagemang. Som du kan se i annonsen har Grammarly använt en action för “Download for free” och “Get Grammarly”. Länken går till hemsidan där besökaren kan ladda ned deras program.

Så här skriver Youtube: This special edition of the YouTube Ads Leaderboard showcases the top 2018 TrueView for Action ads from the U.S. TrueView for Action ads have clickable elements that give viewers the ability to take action directly while watching a video ad. Since launching this format, many brands are building creative to earn attention — and drive engagements, like clicks and conversions. These were the top ads determined by an algorithm that factors total reach, clicks, and engagements.

Här är hela listan:

1. Grammarly – “Enhance your writing”

2. Monday.com – “What using monday.com feels like”

3. League of Legends – “What is League of Legends? Told by Nevercake”

4. Nectar Sleep – “Make America sleep again”

5. World of Warships – “You haven’t played World of Warships yet?!”

6. Honey – “Never search for a coupon code again”

7. Wix.com – “Create a professional portfolio website | Jay Pharoah”

8. Netflix – “The kissing booth”

9. GlassesUSA – “You need new glasses”

10. Udemy – “Learn drawing on Udemy”