YouTube fortsätter expansionen av YouTube TV

För några månader sedan lanserades YouTube TV, då bara i fyra amerikanska städer. Nu står ytterligare tio städer på tur, men de har ännu inte tagit sig utanför USAs gränser.
När YouTube TV kom gjordes det endast tillgängligt i Los Angeles, New York, Chicago, Philadelphia, och San Franciscos Bay Area. Nu läggs ytterligare tio städer till på listan: Atlanta, Charlotte, Dallas-Fort Worth, Detroit, Houston, Miami-Fort Lauderdale, Minneapolis-St. Paul, Orlando-Daytona Beach-Melbourne, Phoenix, and Washington, DC.
Anledningen till att expansionen går så långsamt är att YouTube måste skapa avtal med de fyra stora TV-nätverken för att få innehåll. YouTube TV har nämligen ett väldigt begränsat eget utbud, och måste därför få kanaler från andra håll. De stora nätverken skriver dock avtal stad för stad, och därför tar utrullningen mycket längre tid än om YouTube själva hade haft kontroll över kanalerna.
Det innebär i sin tur att de hamnar allt längre efter andra digitala TV-kanalplattformar såsom DirecTV Now, Sling TV och Playstation Vue. Alla dessa tre, och många fler, finns såväl i hela USA, som i vissa fall även på internationella marknader.
Nyheten innebär heller inte att kanalerna finns tillgängliga i de nya städerna, utan utrullningen kommer att ske under sommaren, så det är först till hösten som alla städer har tillgång till YouTube TV.
Frågan är därför om det här verkligen är rätt väg att gå för YouTube. Med tanke på konkurrensen är det inte säkert att tillgången till andra TV-kanaler räcker för att locka över tittarna, i synnerhet inte om de fått lång tid på sig att vänja sig vid en annan leverantör. Visserligen kan konsumenter vara notoriskt otrogna om de får en bättre deal någon annanstans, men det är samtidigt en fråga om bekvämlighet. Vad händer när du åker på semester? Kommer du fortfarande kunna se dina favoritprogram, eller kommer du då gå över till en annan plattform istället?