YouTube förnyar sin TV-app för att locka till sig sofftittarna

När nu allt fler (i synnerhet de yngre) gör sig av med sina traditionella Teveabonnemang och streamar TV-utbudet istället så bestämmer sig Google-ägda onlinevideo-jätten YouTube för att släppa en ny variant av sin TV-app. En ny look och bättre kategoriorganisering ska göra det enklare att använda appen på stora skärmar.

Detta skriver bland andra Fortune, som skriver att YouTube lovar att den nya TV-appen för smartTV’s ska vara enklare att använda och mer strömlinjeformad än tidigare. Tanken är att det ska vara lättare att sitta på soffan i vardagsrummet och kolla på YouTube än tidigare.

Det visar sig nämligen att medan majoriteten av användarna som kollar på YouTube via mobil eller dator använder sig av sökfunktionen, medan de med Smart-TV’s främst bläddrar runt i innehållet utan något specifikt mål.

Men “tuben” vet att man helst kollar på vissa kategorier mer än andra på TV:n (som sport eller komedi) så dessa kommer nu att bli mer lättillgängliga via appen. Barnen ska också lättare kunna hitta roliga (familjevänliga!) tecknande klipp och filmer.

YouTube vill med detta bättre nå ut till de många användarna som kollar via sin TV – enligt dem själva mer än hälften av amerikanarna i åldrarna 18-49 år. Samtidigt fortsätter man sin fokus på kortare innehåll, snarare än att försöka helhjärtat satsa på online-TV – ett smart drag med tanke på konkurrensen från Netflix eller HBO.

Uppdateringen kommer till Smart-TV’s, streaminglådor och Apple-TV ochh YouTube uppger att den nya appen ska vara tillgänglig först på den amerikanska marknaden, men att man “planerar att lansera tjänsten till fler länder i framtiden”.

Läs mer: Google nära att släppa sitt nya VR-headset för Android