YouTube växer så det knakar bland yngre målgrupper. Barn unga som 2 år sitter framför föräldrarnas tablets och konsumerar barnvänliga filmer och klipp. YouTube har insett att målgruppen barn växer och nu rustar Google för en ny version av YouTube riktad enbart till barn.
I Sverige använder 76 procent av alla barn i åldrarna 0-8 år Internet några gånger per vecka eller mer, vilket kan jämföras med 29 procent år 2010. Detta enligt rapporten Småungar & medier 2012/13 från Statens medieråd.
Ryktena säger att Google redan är i förhandling med innehållsproducenter för att förse kanalen med barnvänligt innehåll. Kanalen kommer att ha filter för olämpligt innehåll som kommentarer och länkar så att föräldrar kan slappna av och låta sina barn försvinna in i YouTubes barnvänliga värld.
Än så länge finns inget lanseringsdatum men att det blir en YouTube för barn är nog säkert.
Uppdaterat:
Walt Disney förvärvar Maker Studios, som är ett av Youtubes största onlinenätverk, för 500 miljoner dollar. Genom affären blir Disney en av de större onlinedistributörerna av innehåll. Priset kan stiga upp till 950 miljoner dollar om Maker Studios infriar de ekonomiska kraven.