Youtube firar 2 miljarder unika tittare

Youtube har i dag två miljarder unika tittare som ser på 250 miljoner timmar youtube-innehåll via sina tv-apparater, varje dag.

Tittandet på tv-apparater har ökat med 39 procent på mindre än ett år, även om 70 procent av tittningen fortfarande sker på bärbara apparater.

För Google är tv-apparaten ett lyft vad det gäller sina reklammätningar. Enligt en undersökning ökar ad recall med 112 procent och köpintentioner med 53 procent. Därför ändrar Youtube om sin P-score för att lyfta fram innehåll som kan visas på tv-apparater och innehåll som “exhibits higher production value.”

I USA deklarerar Youtube att de når fler tittare i åldrarna 18-49 år än landets samtliga tv-kanaler tillsammans. Enligt en undersökning är Youtube samtidigt den näst populäraste tv-tjänsten för 18–34-åringar i USA. Klar favorit i undersökningen är Netflix medan endast sex procent föredrar de traditionella tv-kanalerna som NBC, CBS och Fox.

Här kan du läsa mer.