Youtube har publicerat sin Mid-Year-Update om deras senaste statistik över antalet användare, hur många timmar som tittats och mer. Vi kan konstatera att Youtube är fortsatt giganten inom rörlig bild, alla kategorier.
Youtube har haft ett turbulent år med annonsörer som blivit arga över att deras annonser synts i kanaler med tveksamt innehåll. Medierna har dundrat på med jätterubriker om hur dålig Youtube är och i princip att annonsörer borde välja en annan plattform. Trots det, så är det ingen annan plattform inom rörlig bild som kommer ens i närheten av Youtubes storlek. Så visst kan medier försöka dissa Youtube å ägarnas vägnar men efter att dammet lagt sig är det ändå användarstatistiken som dominerar, och där vinner Youtube med girafflängder.
Youtube har idag 1,9 miljarder inloggade användare varje månad. Ja, du läste rätt – inloggade användare. Dessa användare ser på 180 miljoner timmar varje dag. Ja, du läste rätt – varje dag. Interaktioner som kommentarer och chattar har ökat med mer än 60 procent, jämfört med förra året och liveströmmande video har ökat 10 gånger, senaste tre åren. Över 60 miljoner klickar på och engagerar sig i fliken Community.
Förutom ovan helt otroliga siffror berättar Youtube att kanaler med fler än 10.000 prenumeranter ska få tillgång till Stories. Lanseringen av Copyright Match tool, screen time limit och Youtube studios nya dashboard ska rullas ut i 76 nya språk under de närmaste två veckorna.
Om du har en egen kanal kan vi tipsa om Youtubes egna kanal – Creator Insider – där Youtubes personal berättar om sina uppdateringar.