Yepstr satsar på att bli virala

Efter smyglanseringen växer jobbappen Yepstr kraftigt. Förutom att fixa extrajobb åt tonåringar har man en vision – åtgärda ungdomsarbetslöshet och utanförskap. Möt grundaren som förberett sig i 15 år.

Som tonåring fixade Jacob Rudbäck extrapengar genom att klippa gräsmattor åt grannarna i villaområdet. Ingen ovanlig syssla, men där såddes ett frö som grodde i 15 år. För trots en framgångsrik karriär som managementkonsult både utomlands och i Sverige hade Jacob en helt annan dröm – att skapa något eget. Ingen ovanlig dröm – men slår man ihop tonåringen som klippte gräsmattor med konsulten som vill bygga ett företag så får man något med riktig tillväxtpotential – uppdragsappen Yepstr.

Yepstr är appen som knyter ihop ungdomar med lediga uppdrag hos privatpersoner. Det kan handla om barnpassning, eventhjälp, trädgårdssysslor och andra enklare jobb. Fokus ligger på skolungdomar som vill jobba extra, men appens ambitioner är större än så.

– Idén är att Yepstr förmedlar uppdragen och även hjälper till med betalning, försäkring och skatt, men Yepstr är så mycket mer än bara en plattform där man lätt kan få hjälp. Genom Yepstr får ungdomar en trygg och enkelt möjlighet att tjäna en slant samtidigt som de skaffar erfarenhet och referenser och börjar bygga sitt första riktiga CV, säger Jacob Rudbäck, grundare och vd.

– Vår vision är att bli ett community och nätverk för världens mest ambitiösa ungdomar. När vi ökat antalet ungdomar med dokumenterad arbetslivserfarenhet så tror vi att vi kan göra något åt de riktigt stora samhällsproblemen ungdomsarbetslöshet och utanförskap, fortsätter han.

Jacob Rudbäck
Jacob Rudbäck

För att nå den visionen krävs finansiella muskler, vilket Yepstr säkrat genom investerare, bland annat Stena-miljardären Dan Sten Olsson. Dessutom krävs det användare, massor av användare. Under våren har tester genomförts i Täby, Nacka och Lidingö.

– Trots att vi hittills egentligen bara kört igång en testverksamhet i begränsad skala har vi över 1.000 registrerade användare och förmedlar uppdrag varje dag. Jag får cirka ett email i veckan från en ambitiös ungdom i stil med “Hej Jacob! Hur kan jag dra igång Yepstr i Bromma?”.

Enligt Yepstrs egna siffror så växer antalet användare varje dag. I mars snittade appen på omkring 1-2 uppdrag per veckan, medan man den senast tiden haft uppemot 8 uppdrag per dag. Tanken är appen ska växa genom buzz och rekommendationer.
– Om vi talar strategi så kan jag avslöja att vi har försökt undvika en hypad, big-bang lansering och istället lagt vår tid på att i liten skala bygga en så bra tjänst som möjligt. Yepstr är byggt från grunden för att bli viralt, dvs att existerande användare bjuder in nya användare. När man bjuder in en ny användare till Yepstr så går man också i god för att personen uppfyller de krav vi har, exempelvis: gör sina åtaganden, är artig, kommer i tid etc, berättar Jacob Rudbäck.

Idag har Yepstr tre egna utvecklare och Jacob berättar att det var en utmaning att bygga ett bra utvecklingsteam.

– Det är här jag tror de flesta bra idéer misslyckas. De första sex månaderna så tror jag att jag tog en fika med ca 100-150 programmerare! De första personerna man anställer påverkar företaget så otroligt mycket, så om man är tveksam så är svaret nej!

Det finns flera andra appar som påminner om Yepstrs, som Bonsai och Instawork, men Jacob Rudbäck menar att Yepstr särskiljer sig genom att rikta sig till ambitiösa tonåringar i det egna grannskapet, snarare än vuxna eller professionella. Målsättningen är att så småningom kunna utöka appen med fler funktioner för ungdomarna, exempelvis att kunna ta fram egna erbjudanden som grannarna vill ha, som nybakat bröd på helgerna. Bli en entreprenör helt enkelt, inte helt olikt Jacob Rudbäck själv.

– Känslan att ta något från en tanke till något som faktiskt används och uppskattas är ju helt sanslöst häftig. Utan tvekan det mest spännande jag gjort i mitt liv!