Ryska sökföretaget Yandex skapar nu en ny plattform för publicister. Där kan såväl mediebolag som ”vanliga användare” publicera material direkt till Yandex rekommenderade nyhetsflöde.
Den nya plattformen integreras i Yandex Zen, och är till stora delar lik Apple News eller Google Newsstand. Zen använder AI för att föreslå nyheter och uppdateringar till olika användare, vilket gör att publicistens inlägg direkt kommer att synas av rätt användare. Redan idag har Zen över 6 miljoner dagliga användare bara i ryssland, och plattformen finns tillgänglig på 50 språk i över 100 länder.
Utöver den nya plattformen skapar Yandex även ett nytt format för att kunna bläddra genom olika informationsformat såsom filmer, GIF-animationer, bilder och text. Det nya formatet kallas Narratives och har redan testats av företag såsom Nike, Vogue och Esquire.
Det saknas inte ställen för publicister att synas med sina budskap, men samtidigt är det intressant att finnas på ställen där användare redan flockas. Att Yandex nu öppnar upp möjligheter för annonser och riktade budskap i Zen kommer förhoppningsvis inte påverka användarnas upplevelse negativt, även om det säkerligen finns flera användare som uppskattat nyhetsflödets tidigare mer reklamfria approach.