Yahoo lanserar superintressanta annonsformat inscreen

Sökjätten Yahoo! har fått Media Rating Council (MRC) ackreditering för sin nya “Prime View” annonsvisningsmetodik, som gör att annonsörer bara betalar för annonser som faktiskt har setts av besökare, även så kallade inscreen-visningar.

MRC gav Yahoo! grönt ljus eftersom “viewable impressions” som mätvariabel börjar bli mer och mer accepterat av annonsörer och marknadsförare. Mätvariabeln sägs göra det enklare att räkna hem investeringarna då den ger en korrektare bild.

Yahoo!s nya Prime View vCPM (viewable cost per thousand) ligger även i linje med IABs (Interactive Advertising Bureau) försök till att skapa en ny annonsstandard. Standarden säger att minst hälften av annonsen ska visas i besökarens fönster under minst en sekund.

Scott Burke från MRC kommenterar “We know that advertisers want to be confident their message is reaching consumers, so Yahoo’s offering assures advertisers only pay for viewable impressions. We remain committed to creating a more simple, transparent advertising ecosystem, and we are dedicated to helping brands get the best measurement and optimization for their campaigns.”

Yahoo! har under en längre tid flirtat med undersökningsbranschen i syfte att skapa nya mätbara annonsformat. Tanken bakom detta är nog att differentiera sig med kvalitet istället för kvantitet (som Google står för).

Än så länge går det bara att köpa Prime View vCPM  i USA.