comScore har nyligen lanserat en mätmetod och tjänst som de kallar för Xmedia. Tjänsten lovar “a total view of the consumer measuring content consumption across all digital platforms and TV in a single tool”. Med andra ord ett verktyg som alla mediaförmedlare borde sätta tänderna i.
Xmedia kommer först att lanseras i USA, som också är comScores största marknad, och därefter rullas ut i övriga världen.
Med tjänsten kan man enligt comScore för första gången analysera nettoräckvidder både för digitala plattformar och tv. Så om du jobbar med mediaplanering kan du helt enkelt skapa en plan för total nettoräckvidd. comScore vill toppa Xmedia genom att även låta dig få tillgång till kampanjdata i tjänsten. Du kan alltså planera, utföra, analysera och optimera både innehåll och cross-media-kampanjer.
“TV measurement has grown more complex over the past decade as it became possible for people to view content on their own terms and on their own time. At the same time, digital media has rapidly expanded from the PC to mobile to an increasing number of connected devices in the home. Putting these pieces together in a measurement system that accounts for all the ways content is consumed today is no small feat, and completely different rules of engagement are required. We’re excited to be the first company to help the industry rewrite these rules by delivering what our clients have long been asking for: a comprehensive and granular cross-platform measurement system that combines TV and digital audiences” sa Serge Matta som är VD för comScore när de lanserade Xmedia.