Wrestling är superpoppis i sociala medier

WWE – World Wrestling Entertainment, alltså det officiella företaget som står bakom den fantasifulla “brottningssporten” Wrestling (med färgstarka karaktärer i tajta trikåer) växer så det knakat – i sociala medier. Nya siffror pekar på att mer än var tionde människa på jorden följer WWE:s sociala konton.
Nyligen gick WWE ut med att man fått över 750 miljoner följare, sammantaget, på alla deras 16 olika konton på sociala medier.
Låt den summan smälta in – det är alltså tre fjärdedels miljard följare, och sett till jordens befolkning som beräknas vara en god bit över sju miljarder så är det alltså mer än var tionde människa som “gillat” Wrestling på nätet.
Nu får man såklart räkna med att samma individer gillat WWE på flera plattformar, men man får sig i varje fall en tankeställare. WWE passade också på att tala om sina videovisningar (som gått upp med 56 procent under förra året till 15,1 miljarder) och att engagemanget från deras följare på deras sociala medier gått upp till 1,1 miljarder (en ökning med 45 procent).
Man har delat med sig av en del statistik till branschtidningen AdWeek, och det visar sig att Wrestligens YouTube-sida har över 14 miljoner prenumeranter, med 12 miljarder sammanlagda visningar senaste 12 månaderna.
WWE:s Facebooksida är populärare än Kim Kardashians, och deras Twitterkonto är populärare än Tom Cruises eller Disneys. Det snabbast växande kontot är dock Snapchat.
Frågan är förstås – är trikåer och slagsmål allt som krävs för att ta över internet?

Läs mer: Hulk Hogan sänkte Gawker i en rättslig slam