WPP:s imperium ökar – nu köper Kantar Media irländsk medieövervakningsplattform

Annonsjätten WPPs mät- och analysföretag Kantar Media har nyligen köpt Newsaccess, ett företag som specialiserar sig på verktyg för att mäta och analysera press, TV och onlinemedier. Dessa resultat används sedan oftast för att mäta en PR-kampanjs framgångar åt olika kunder.
Newsaccess har funnits sedan 2005 och har sitt högkvarter i Irlands huvudstad Dublin. Under 2015 rapporterade man sig ha intäkter på över 2, 3 miljarder euro (nästan 22 miljarder kronor) och har cirka 20 anställda.
Kantar Media vill med detta köp öka sin kompetens inom PR-mätningar, analyser/utvärderingar och inte minst för att stärka Kantars egen profil.
Läs mer: Kantar Millward Brown lanserar digital pre-testing i Sverige
Enligt Andy Brown, som är CEO för Kantar Media, så ska denna affär visa på hur viktig man anser att den irländska marknaden är för koncernen, skriver Irish Times.