WPP tappar kunder och försäljningen dyker

WPP har tappat sin försäljning under första kvartalet pågrund av att flera stora kunder valt att hoppa av.

Försäljningen dök 2,8 procent under Q1 för WPP.

Men man vill samtidigt lugna marknaden och aktieägarna med att försäljningen av Kantar går framåt som planerat dvs det bör flyta in pengar snart till koncernen.

Omsättningen landade på 3,59 miljarder pund vilket är en ökning med 0,9 procent från samma period förra året. Men intäkterna/försäljningen föll med -0,7 procent under periode och -2,8 procent med förra året.

As anticipated, our first quarter trading update reflects the impact of certain significant client losses in 2018, in particular in the United States. Although we face a challenging year, especially in the first half, I am encouraged by how well our people, agencies and clients are responding to our new strategic direction.
As we have said before, it will take time to address the company’s legacy issues, but we are committed to taking all the actions necessary to position WPP for future success, förklarar Mark Read som är VD för WPP (på bild).