Det är lätt att känna en viss skepsis inför Webgallerian, som 2018 ger sig in i leken med en nylanserad webbplats och med ambitionen att bli Sveriges och Nordens största marknadsplats på nätet – i en tid när det redan finns ett antal etablerade, lokala marknadsplatser som CDON, Fyndiq och med Komplett i kulisserna, och där alla väntar på att marknadsplatsen med stort M, dvs. Amazon, ska öppna upp i Sverige.
Tittar man lite närmare på Webgallerian förundras man också över att det fortfarande, efter fem år på nätet, står ”Alpha” i sidhuvudet och att sidan är så eftersatt vad gäller till exempel SEO med en titel på förstasidan som inte andas så mycket branschkunskap: ”Hemsida | Web gallerian | Alpha”, och med exakt samma, ospecificerade titel på alla sex huvudkategorier (”Web gallerian | Web gallerian | Alpha”).
Men bara för att Torget.se misslyckades för drygt 20 år sedan och bara för att konkurrenssituationen är stenhård just nu betyder ju inte att Webgallerian inte kan lyckas 2018 med sin ambition att bli Nordens största shoppingcenter för webbutiker, så vi har ställt några frågor till mannen bakom projektet, Ingemar Gleissman, för att få veta mer om satsningen.
Nu är Webgallerian ute live efter ett längre uppehåll för utveckling – vad är det som gör att ni ser en affärsmöjlighet med en galleria på nätet drygt 20 år efter det att Torget.se startade och sedan lade ned efter stora förluster?
– Konsumenternas köpbeteende och e-handelsmarknaden har förändrats markant sedan tiden för Torget.se. E-handelsmarknaden har under de senaste åren expanderat kraftigt med en årlig tillväxt på mellan 15 och 20 procent såväl i Sverige som globalt. E-handel står idag för hela detaljhandelns tillväxt i Sverige. Alla marknadsbedömare förutspår en fortsatt starkt tillväxt för e-handel under kommande år och decennier. Det finns c:a 18.000 webbutiksägare i Sverige som alla drömmer om det stora genombrottet. 1.000-2.000 nya webbutiker tillkommer varje år.
– Marknadsplatser på nätet är glödhett globalt såväl bland konsumenter som investerare. Vi har sett succéföretag som Amazon, Alibaba och Wish.com gå som raketer intäktsmässigt och värderingsmässigt. Vi är övertygade om att det finns plats för en marknadsplats av vårt slag på nätet även i Sverige.
Hur har ni lagt upp logistiken för beställningar via Webgallerian – får kunden en leverans oavsett hur många butiker han eller hon beställer ifrån?
– Just nu sker leverans från respektive e-handlare. Dock kommer vi inom en snar framtid att erbjuda konsoliderad frakt i samarbete med Bring. När man handlar från flera olika butiker och kan lägga alla varor i en korg och betala i gemensamma kassa, är det optimala att man som konsument dessutom kan få alla varor levererade i ett paket. Det är målet.
Vad är affärsmodellen för e-handlare som vill vara med i Webgallerian?
– Vi vill erbjuda Sveriges alla mindre och medelstora e-handlare en plats i vårt shoppingcenter på nätet, till en rimlig hyra och provision och med möjlighet att nå många potentiella konsumenter – under egen store front och varumärke. Den gemensamma marknadsföringen som görs för Webgallerian kommer alla webbutiker tillgodo. En mycket kostnadseffektiv lösning för butikerna då vi tillsammans kan attrahera väsentligt högre besökarantal än var och en för sig. Den kommande konsoliderade frakten i samarbete med Bring inkl. erbjudandet om lager- logistik- och distributionstjänster till anslutna webbutiker är ännu en besparing och effektivisering för både butik och konsument.
Hur tänker ni kring enkelhet och snabbhet – just nu finns det inget snabbt sätt att handla via er, man måste skapa en profil och registrera sig?
– Ett köp hos oss tar inte längre tid än på andra e-handelssajter. Vid köp måste köparen alltid skriva in detaljer kring namn, leveransadress och betalningsinformation när man handlar. När man genomför ett köp hos oss registrerar man sig automatiskt som kund.
Det kom också ut information om att ni förlängt teckningstiden för er pågående nyemission, vad är bakgrunden till det?
– Vi bestämde oss för att förlänga teckningstiden på grund av bruset runt storhelgerna samt att vi genomförde en skarp lansering av sajten först vid årsskiftet. Dessutom fick vi ett genombrott kring marknadsföringen genom ett samarbete med Vi i Villa som vi ville få på plats.