Den globala pr-byrån Weber Shandwick har förvärvat analysföretaget United Minds & pr-byrån Prime. För de båda företagen utökas därmed sitt internationella nätverk och öppnar upp för kampanjer med global räckvidd för sina kunder.
Weber Shandwick offentliggjorde ikväll förvärvet av United Minds & Prime. Ägarskapet övergår omedelbart och bolagen har valt att inte offentliggöra villkoren för affären.
Prime, som grundades 1998 av Carl Fredrik Sammeli och Folke Hammarlind, har fram till idag varit en oberoende byrå med 130 medarbetare med kontor i Stockholm, Bryssel och Malmö samt representation i Indien och Sydafrika. Prime arbetar med marknadskommunikation, public affairs, krishantering, public relations samt analys och strategi via sitt systerföretag United Minds.
“Vi har länge beundrat Primes arbete och är glada över att de nu blir en del av Weber Shandwick-familjen. Prime har varit banbrytande på ett sätt som förändrat hela vår industri genom att leverera integrerade och kreativt drivna koncept tvärs över olika plattformar. Vi ser stora möjligheter i att kombinera företagens innovationskraft, kultur och affärsfilosofi”, säger Andy Polansky, vd för Weber Shandwick.
“Vår ambition har alltid varit att bejaka förändring och utmana befintliga strukturer i en – paradoxalt nog – konservativ industri. Detta har vi gjort genom att utnyttja de nya möjligheter som skapats genom digitalisering och allt duktigare och rationellare kunder som efterfrågar affärsresultat. Vi har lyckats slå sönder silos mellan traditionellt separerade discipliner som marknadsföring, försäljning, CSR och public affairs”, säger Carl Fredrik Sammeli som grundade Prime 1998. “Som en del av Weber Shandwick får vi nu möjlighet att skapa innovativa koncept och kampanjer med global räckvidd för våra kunder. Jag känner också en stark kulturell matchning mellan Prime och Weber Shandwick, båda bolagen leds till stor del av medarbetare som varit kunderna och verksamheten lojala under mycket lång tid.”
Om Weber Shandwick
Weber Shandwick är en av världens ledande pr-byråer med kontor i 81 länder. Byråns mångsidiga team av strateger, analytiker, producenter, designers, utvecklare och kreatörer har kammat hem världens mest prestigfyllda priser för sina innovativa och kreativa arbetsmetoder och effektfulla resultat. Utmärkelserna inkluderar 2014 Ad Age A-List Agency och fyra Cannes Lions under 2013. Weber Shandwick blev också utnämnd till PRWeek’s International Consultancy of the Year och Best Healthcare Consultancy in the World av The Holmes Report under förra året, samt mottog flera utmärkelser som bästa arbetsplats. Byrån har bred expertis inom olika sektorer och specialområden, så som marknadsföring, corporate reputation, hälsovård, teknologi, offentlig verksamhet, finansiella tjänster, research, CSR, finansiell kommunikation och krishantering, och arbetar genom unika sociala, digitala och analytiska metoder. För mer information, besökwww.webershandwick.com.