Världsorganisationen för undersökningsbolag heter Esomar och har bidragit till många standarder och även lagar vad gäller marknadsundersökningar. Deras senaste satsning är en webbplats som ska få dig att älska undersökningar. Men webbplatsen behöver din hjälp, för den är kass.
Webbplatsen har tagits fram av Esomar i samarbete med några av de stora undersökningsföretagen som ComScore, GfK, Kantar och Nielsen.
Webbplatsen ska övertyga oss andra att det är jättekul att vara med i undersökningar och det är bra för alla när vi ställer upp och tycker till när vi får frågor om olika produkter och tjänster. Tanken är även att utbilda oss i hur det faktiskt fungerar med undersökningar och vad man gör med resultaten, för att vinna vårt förtroende.
Här är en del av den text som de vill att vi ska läsa på webbplatsen:
Din reaktion är säkert som vår – varför lansera en så tråkig webbplats när man vill göra undersökningar till något härligt? Synd att Esomar tillsammans med dessa storbolag inte tar tillfället att på allvar skapa en webbplats dit respondenter kan vända sig för att få information på ett roligt och underhållande sätt.
Om du tänker att det här kan de väl göra bättre så ska du skicka dina tips till info@researchchoices.org för de uppenbarligen behöver dina kloka råd i hur man skapar användarvänliga, intressanta och underhållande webbplatser.