Den trafikanstormning och de fördelar AMP-anpassningar skulle ge i Googles sökresultat för publicister har börjat ifrågasättas av AMP-utvecklande webb- och e-handelsägare.
Det syns tydligt i ägarnas annonsverktyg hur mycket pengar som gått förlorade på egna AMP-anpassningarna, men analysen har samtidigt svårt att bevisa AMP-sidors fördel som trafikdrivande, skriver MKSE.
En studie av Chartbeat tidigare i veckan säger att enbart runt 33% av totalt 159 publicister faktiskt kunde se trafikökningar efter AMP-införandet som skedde någon gång under fjolåret. Tidskrifterna var på nationell och lokal nivå samt rörde både nyheter och lifestyle.
Samma upptäckt ska ha lett till att några AMP-användare (Bustle och Rockstar Coders) valt att helt stänga av sitt stöd.
“AMP had a lot of hype and promise. It’s really good for users in providing a consistent experience in terms of page-load time. The real question is, do you see more traffic than you would have if you didn’t do the implementation? The answer for two-thirds of publishers is, no,” kommenterar Chris Breaux, data science chef Chartbeat.
Artikeln är skriven av MKSE.