Genom att ta bort möjligheten att läsa första artikeln gratis på Wall Street Journal (WSJ) har tidningen tappat 44 % av all trafik från Google. Samtidigt menar de att antalet prenumerationer har gått upp.
Google har ett program som kallas First Click Free, som låter läsare få första artikeln gratis, trots att innehållet på sidan vanligtvis ligger bakom en betalvägg. Många tidningar använder sig av programmet för att locka läsare och samtidigt få in mer annonsintäkter.
I februari beslutade WSJ att de inte längre skulle använda sig av First Click Free, utan att alla besökare var tvungna att ha en prenumeration för att kunna läsa innehållet på sidan.
Nu, några månader senare, ser de resultatet av beslutet: 44 % lägre trafik från Google. Samtidigt menar Suzi Watford, marknadschef på WSJ, att deras prenumerationskonverteringar har ökat fyrfaldigt. Frågan är därför om det ökade antalet prenumerationer väger upp förlusten av trafik till sajten.
Watford uttrycker dessutom irritation över den stora trafikförlusten, som hon menar beror på att betalsajter diskrimineras av Google. Från Googles håll är man tydlig med att en artikel som inte är med i programmet inte kan indexeras på samma sätt som en artikel som är med, och därför hamnar de lägre ner i sökresultaten. Dessutom markeras sidor bakom en betalvägg med texten ”Subscription” i Google News, något som kan avskräcka potentiella läsare från att klicka på artikeln.
WSJ visste om att detta kunde hända, men valde ändå att avsluta samarbetet. Därför kan det upplevas som märkligt att de nu uttrycker irritation över Googles regelverk. Det är ju inte Googles ansvar att tillhandahålla trafik till sajter som WSJ. WSJ sa dessutom i en intervju med Search Engine Land att de nu skulle arbeta med ”prenumerationstillväxt driven direkt av innehåll”. Så att klaga över minskad synlighet efter ett beslut som detta är lite som att försöka äta kakan och samtidigt ha den kvar.
Det återstår att se om WSJ väljer att komma tillbaka till First Click Free-programmet, i synnerhet som det kan vara svårare att locka nya prenumeranter genom lägre synlighet på Google. De som redan känner till tidningen är sannolikt redan prenumeranter, men personer som inte är bekanta med tidningen kommer nu ha svårare att hitta dit, vilket kan resultera i minskade antal prenumeranter på sikt.