På Mobile World Congress som just nu pågår i Barcelona är VR ett av de stora samtalsämnena. Potentialen är stor, i synnerhet för marknadsföring menar Arthur van Hoff, CTO och grundare av VR-app företaget Jaunt.
Amit Sing från Google sa i sitt tal på mässan i Barcelona att ”För många människor kan VR vara den första smakbiten som får dem exalterade över något”. Genom att få prova på en resa eller en produkt kan suget efter att köpa den faktiska varan öka, något som marknadsförare nu borde vara snabba att haka på.
Läs även: Världspremiär för virtuella IKEA kök
Googles VR-app Cardboard har redan laddats ner 160 miljoner gånger och idag finns redan över 100 titlar på Daydream, Googles egen VR-plattform. Fortfarande står spel för den största delen, men det finns även appar, filmer och nyheter att tillgå. Aktiva användare spenderar i genomsnitt 40 minuter i veckan på VR, och siffran ökar hela tiden.
Det kan så klart tyckas lite i det stora hela, men en amerikansk undersökning visar att hela 30% av befolkningen är intresserade av VR, så visst finns det underlag för utveckling. Förra året investerades ca 2 miljarder dollar i VR-utveckling, något som vi redan ser resultat av ibland annat Googles View och Samsung Gear VR.
VR och dess kusin AR är något som vi kommer att få se mycket mer av de närmaste åren. Frågan är om vi ens kommer att behöva lämna hemmet för att besöka butiker och resmål i framtiden?