Efter bilföretaget Volkswagens utsläppsskandal var företaget oroliga över att deras senaste reklamfilm skulle vara för humoristisk och ge negativa effekter, men resultatet har tvärtom blivit en jättesuccé som vunnit flera priser.
Reklamen visar ett antal hästar som nyfiket tittar på när en person ska backa in med ett hästsläp, och misslyckas kapitalt. Hästarna svarar med en stor mängd skratt, vilket gett ett rungande gensvar över hela världen. Videon blev snabbt viral på YouTube i Tyskland och började strax därefter sändas på TV.
Reklammakarna var dock mycket oroliga att publiken skulle tycka det var olämpligt av företaget att skämta så snart efter skandalen kring utsläppen. Därför gjordes noggranna pilotstudier, och hela kampanjen följdes av Kantar Milward Brown.
Resultatet blev dock precis tvärtom, och videon har tills nu setts hela 36 miljoner gånger. ”Videon visade sig vara en av de bästa bilfilmerna som någonsin testats” säger Kantar Milward Brown. Filmen har dessutom vunnit två Bronspennor under The One Show förra månaden, samt flera priser i New York Festivals nyligen. Den är även med och tävlar i Cannes om priset för bästa reklamfilm.
Du kan se hela reklamfilmen här: