Brud, företaget som ligger bakom den virtuella kändisen Lil Miquela, är numera värt minst 125 miljoner dollar tack vare nya investerare. När pengarna flödar in till virtuella influencers så vet man att de här för att stanna.
Varför nöja sig med riktiga människor när man kan skapa egna avatarer, eller virtuella som är alldeles sådär perfekta eller till och med tvärtom. Att beställa din egna influencer är inte längre en önsketanke utan en verklighet.
Åhlens skulle kunna ha sin egna avatar som konkurrerar med den från NK. Oändliga möjligheter i oändliga miljöer där fantasin sätter gränserna.
Det är inte bara företaget Brud som skapar virtuella influencers. Även Shadows, SuperPlastic och Toonstar är företag som väljer att satsa på sina avatarer på Snapchat, Instagram och helt egna plattformar.
I början tänkte vi nog alla att det här är bara en fas och att de virtuella influencerna skulle dö ut. En kort hype, men så blev det inte. Istället har intresset bara ökat. Det är som att IRL inte är bra nog och det skapar ännu mer tryck på influencers som inte är datoranimerade. Vad ska de nu hitta på för att synas när en avatar har oändliga möjligheter?
Bara titta på kontot för Lil Miquela som i skrivande stund har 1,5 miljoner följare.
Här är hon med i en musikvideo: