En undersökning från Greenlight VR, visar att en stor majoritet tycker att företag som använder sig av VR-teknik är “moderna” och har framåtanda. Inte nog med det – över hälften kan tänka sig att hellre handla från företag som använder sig av Virtual Reality än de som inte gör det.
Studien utfördes på 1 300 vuxna konsumenter, och 71 procent av dessa svarade att de tyckte att VR-tekniken får företag och varumärken att verka “framsynta och moderna” samtidigt som alltså hela 53 procent hellre köper från dessa än andra företag.
Faktum är att även de som inte provat på den senaste VR-tekniken uppfattar den som något positivt – 91 procent uppgav att de erfor positiva känslor efter att ha tittat på en informationsvideo om Virtuell Verklighet. Av dessa kunde 65 procent tänka sig att veta mer, 32 procent var överraskade över dess möjligheter och 58 procent var positivt förvånade.
Läs mer: Så här reagerar barn när de får testa Virtuell Verklighet
Flera företag har faktiskt redan hoppat på VR-tåget, även om vi kanske inte av det så mycket här hos oss. I staterna så kan man måla sitt eget Happy Meal via HTC Vive, och klädtillverkaren North Face marknadsförde vinterjackor i Sydkorea med en virtuell slädtur.
Det finns onekligen mycket att hämta i den nya teknologin, och dess möjligheter skapar ett större emotionellt engagemang bland tittarna än “vanlig” markandsföring. Detta innebär förstås inte att det inte rör sig om nyhetens behag, men med tanke på att det fortfarande inte är i var mans händer så finns det nog utrymme kvar.
Spana in denna infograf mer lite mer info kring VR och konsumenter!