Igår korades vinnarna i Planning Award, utmärkelsen för de som gör det strategiska och analytiska arbetet bakom framgångsrika kampanjer. Vinnare i fem olika kategorier belönades med det åtråvärda priset.
Planning definieras i det här sammanhanget som att skapa kunskap om hur, var och när varumärken berör människor med syfte att företag och organisationer ska locka och behålla kunder respektive uppfylla sina mål. Eventet grundades av Indikat tillsammans med APG, och eventet genomförs tillsammans med ett flertal olika partners däribland Ungapped, Penetrace och Handelshögskolan i Stockholm.
Totalt delades priset ut i fem olika kategorier:
Handling – där målet är att påverka handlande och beteende
Attityd – som syftar till att förändra eller förstärka attityder till eller kunskap om ett varumärke
Kontext – där företaget genom val av sammanhang eller media påverkar en grupp
Opinion – där syftet är att driva en fråga, skapa dialog eller debatt
Nisch – där målet är att nå en begränsad målgrupp.
Juryn var noga med att det var kvaliteten i de insikter som låg bakom kampanjen som skulle stå i fokus, och efter att ha gått igenom en stor mängd bidrag och diskuterat hur dessa står sig gentemot såväl kriterierna som varandra valdes följande fem vinnare ut:
I kategorin Handling vann Åkenstam Holst & Great Works för sitt arbete med IKEAs Sängguide.
I kategorin Attityd vann King för sitt arbete med Läkerols kampanj ”Let’s talk”.
I kategorin Kontext vann Mindshare för sitt arbete med Pepsodents kampanj ”Ett leende förändrar allt”.
I kategorin Opinion vann McCann Stockholm för sitt arbete med Utbildningsradion och kampanjen ”En skoldag i virtual reality”.
Och avslutningsvis i kategorin Nisch vann FamiljenPangea för sitt arbete med Örebro Universitets kampanj ”World’s smartest dorm room”.
Vi på dagensanalys.se gratulerar alla vinnare och ser fram emot att få se mer av insiktsarbete i framtida kampanjer.