Vinnarna i årets Stockholm Sound Award

Syftet med tävlingen är att uppmärksamma, belöna och stimulera kreativt arbete med ljud. Prisutdelningen hölls på Resumés ljudevent Sound Stockholm där Bauer Media var huvudparter.
Radja, Lexter Ljuddesign och Lars Karlberg blev årets vinnare i Resumés och Bauer Medias nyinstiftade tävling Stockholm Sound Award.
Ljuddesignbyrån Radja kammade hem priset ”Årets ljudbranding” då de ljudsatte Asecs nya varumärkeskoncept åt uppdragsgivaren Alecta.
– “Det är otroligt roligt att dt nu även i Sverige finns ett pris som sätter fokus på vilket fantastiskt verktyg ljud är. För oss är det här ännu ett bevis för att ljud kommer att vara en självklar del av framtida varumärkesplattformar.” Anna Kind, VD, Radja
Lexter Ljuddesign vann priset ”Årets Ljudinnovation” med projektet The Impossible Run.
– “Vi är väldigt glada och stolta över att The Impossible Run har blivit Årets Ljudinnovation. Glasskulpturen får en hedersplats hos oss och bidraget till MusikBojen känns helt i linje med vad ljud kan möjliggöra för oss människor”, säger Margareta Andersson, grundare och ljudarkitekt på Lexter Ljuddesign.
Vinnare av ”Årets Röst” var Lars Karlberg för sin insats i en kampanj för Norsk Fisk.
– “Ytterst stolt och hedrad över att erhålla Stockholm Sound Award för Årets Röst 2017 för VR/360-kampanjen för Norsk Fisk producerad av IVAR Stockholm och framtagen av Narva. Tack också till Voice To Me som castade!”, säger Lars Karlberg.
Juryn bestod av:
• Staffan Rosell, juryordförande och vd Bauer Media
• Carl Wåreus, Head of Agency Google
• Daniel Kilgren, kreatör och regissör Flickorna Larsson
• Jenny Kaiser, Business Director Åkestam Holst
• Jenny Ring, Music Supervisor Forsman & Bodenfors
• Johan Såthe, chefredaktör Resumé
• Lisa Palm Danielsson, Senior Marketing Manager McDonald’s Sweden
• Margareta Andersson, ljudarkitekt Lexter Ljuddesign
• Nicke Borg, sångare och gitarrist i Backyard Babies
• Niklas Hedberg, ljudproducent och Business Development Director GroupM
Vinnarna fick en vacker glasskulptur i form av ett öra från Stockholms Glasbruk på Skansen samt att 60 000 kr skänktes i vinnarnas namn till MusikBojen som verkar för att utsatta barn och ungdomar får tillgång till musikterapi.