Vimla är en nystartad mobiloperatör som tror att det måste finnas ett bättre sätt. Därför gör Vimla mobiltelefoni tillsammans med sina användare, det tjänar alla på. Här berättar Vimla hur de involverat användarna i sin utveckling.
Vimla är en del av Telenor Sverige AB och använder Telenors mobilnät.
Under flera veckor har diskussionen kring hur Vimla bör prissätta sina abonnemang pågått i diskussionsforumet på Vimla.se. Tillsammans med användarna har Johan, Petter och de andra medarbetarna på Vimla bollat olika förslag på hur ett optimalt upplägg ska se ut.
– Vi gör förändringar baserat på vad användarna tycker för att tillsammans hitta nya, bra lösningar. Att den nya prislistan ser ut som den gör, är mycket tack vare de kommentarer och tankar som vi fått in från användarna @Michael, @Gneken, @Viking, @Adnan, @Mrnolimit, @svenerikols, @Johoan, @Taimas och @surfare. Jag är grymt imponerad över den höga nivå som diskussionen hållit och vi har verkligen tagit till oss vad våra användare tycker, säger Johan Littorin, affärsansvarig på Vimla.
Det är inte bara priserna som är baserade på medlemmarnas önskningar. Hos Vimla väljer användaren själv nivåer för samtal, surf och meddelanden, en idé som kom från en av användarna.
– Vår medlem @Maddelisk tyckte att vi borde ha ett “McDonalds-liknande” abonnemang där man kan välja det man behöver. Vi började slipa på hur ett sådant abonnemang skulle fungera och i december förra året hade vi ett nytt abonnemang där man själv väljer hur mycket samtal, meddelanden och data man vill ha, säger Johan Littorin, affärsansvarig på Vimla.
Vimlas affärsmodell är stöpt i nutiden utan begränsningar som “vi borde göra så eftersom man alltid gjort på det sättet”. Deras ledstjärna är användaren och det är hen som dikterar villkoren.