Att vi shoppar via mobilen är ingen nyhet. Men visste du att intäkterna från appar slog desktop under fjärde kvartalet förra året?
Under 2018 växte de globala intäkterna från appar med hela 63 procent sedan föregående år, det visar en rapport från appföretaget Poq. Det är under fjärde kvartalet, främst i november, som vi shoppar allra mest. Intäkterna från appar slog desktop under Q4 2018.
Samtidigt visar rapporten att konsumenter visar större engagemang när de shoppar i appar jämfört med mobila webbläsare. Konsumenterna spenderade fem gånger så mycket mer tid i appar än mobila webbläsare.
Oyvind Henriksen, CEO & medgrundare på Poq kommenterar:
Native mobile apps enable retailers to own the relationship with their consumers. Recent strains on the retail sector, particularly with physical stores, means that retailers need to double-down on the channels that are succeeding.
Rapporten visar tydligt att konsumenternas beteende fortsätter att förändras. Genom att satsa på en egen app kan återförsäljare engagera sina kunder och forma dem till sina mest värdefulla kunder.
Visste du förresten att den genomsnittliga användaren spenderar tre (!) timmar i mobilen varje dag.