I takt med att Facebook betydelse för spridning av bland annat nyheter – trots att de själva säger sig vara allt annat än ett mediebolag – så är det många som vill veta om det finns en optimal tidpunkt på dygnet för att ens inlägg ska bli så poppis som möjligt. Svaret är dock att… det inte finns någon. Istället finns det en mängd unika variabler för olika typer av artiklar.
Läs mer: Facebook är visst ett mediebolag” – publicist svarar på Zuckerbergs uttalande” href=”https://www.dagensanalys.se/2016/09/joda-facebook-ar-visst-ett-mediebolag-publicist-svarar-pa-zuckerbergs-uttalande/” target=”_blank” rel=”bookmark”>”Jodå, Facebook är visst ett mediebolag” – publicist svarar på Zuckerbergs uttalande
Det är mediesajten Techcrunch som gått igenom en del datatrafik kring flera Facebook-artiklar runt tre timmar efter att de delats på nätverket, på det hela ett års data.
Man jämförde median-trafiken både internationellt och nationellt, och det visar sig bland annat att:
- Det finns ingen internationellt optimal tid för en publicist att dela en artikel, då kulturella och nationella vanor innebär olika tider även inom samma kategorier – fransmän och britter läser nyheter vid olika tillfällen, exempelvis.
- Tiden för när en artikel läses mest varierar på typen av innehåll, även inom ett och samma land. Sportnyheter läses mer konsekvent under dagen än rena nyhetsartiklar, bland annat.
- Även publicister inom liknande områden i samma land verkar uppleva olika “bästa” tider – de bästa klockslagen för en publicist kan vara den sämsta för en annan.
- Det finns även betydliga skillnader för när artiklar delas som mest beroende på ämne – om det är sport eller nyheter, till exempel. Ibland är det nyheterna, ibland sporten – även för en och samma publicist.
Så det finns ingen optimal tid för när man ska publicera en artikel eller ett inlägg på Facebook – om man inte har tillgång till realtidsdata så verkar det vara så att man helt enkelt får lära känna sig egen publik. Man kan också ta en titt på den guide vi tidigare skrivit om här på Dagensanalys kring hur Facebooks nyhetsflöde fungerar – och på så sätt optimera sin närvaro på den så viktiga communityn.
Läs mer: Så fungerar Facebooks nyhetsflöde – den ultimata guiden!