SnabbaSvar har på uppdrag av Dagensanalys.se frågat svenska folket om man tänker köpa en Apple Watch. Här får du ta del av succésiffrorna som banar vägen för nästa teknikvåg.
Hela 11, 1 procent av svenskarna säger att de tänker köpa en Apple Watch, utan att ens ha fått se eller känna på smartklockan.
Dock säger 71,9 procent att de inte tänker köpa smartklockan från Apple.
Det som är mest förvånande är att endast 17,1 procent inte känner till produkten. Det betyder att 82,9 procent av alla svenskar faktiskt har kännedom om Apple Watch. Apples PR-maskin har verkligen gjort ett fenomenalt jobb med att lansera sin nya produkt.
Störst ha-begär finner vi bland unga vuxna och i åldrarna 23-35 år. Där är snittet upp till 18,8 procent som tänker köpa en Apple Watch.
När vi jämför män och kvinnor är det fler män (16 procent) än kvinnor (6,1 procent) som vill köpa Apple Watch. Detta trots att Apple satsat stort på att marknadsföra sin nya produkt som en mode-accessoar.
Apples PR-maskin har inte riktigt nått fram ända till Mellersta Norrland där över 35 procent inte känner till produkten.
Röster från blivande ägare:
“Jag tänker köpa en Apple Watch för att idén om att slippa använda mobilen lika ofta lockar”, säger Peter Ericsson.
“Tycker den är snygg och att man kan koppla ihop två klockor och kommunicera direkt med varandra. Känns mer personlig än mobilen.” säger Victoria Larsson.
Som vanligt delar vi med oss av resultaten från SnabbaSvar.
Här kan du läsa alla svar:
undersökning_apple_watch
Notera: Om du använder undersökningen vill vi att du refererar till Dagensanalys.se samt länkar till denna sida för att ladda ned resultaten.
Vi på Dagensanalys.se är mer än nöjda med vårt samarbete med SnabbaSvar. De är snabba på att förstå syftet med våra frågor, de är snabba med sitt genomförande och de är snabba på att skicka resultaten. Att företaget heter SnabbaSvar är ingen slump.