Criteo, som arbetar med prestationsbaserad marknadsföring, har analyserat bokningarna hos resebolag och oberoende resesajter.
I rapporten Criteo Travel Report framgår det att svenskarna genomför 28 procent av sina resebokningar från mobila enheter med en jämn fördelning om 14 procent var på smartphones och surfplattor. Det placerar Sverige på en tredjeplats av totalt 17 undersökta länder, strax efter Japan och USA men långt före Tyskland som återfinns först på en fjortondeplats med totalt 15 procent.
– Resebokningar från mobila enheter har ökat snabbt det senaste året och är en tydlig fingervisning för resebolagen och de oberoende resesajterna att fortsätta tänka mobile-first i såväl sin annonsstrategi som användarupplevelse. De stora vinnarna är de aktörer som har utvecklat mobila applikationer som genererade närmare hälften av alla mobila resebokningar, säger Andreas Wahlman, nordisk chef på Criteo.
De oberoende resesajterna i Sverige kammar hem första platsen före resebolagen i antal bokningar från smartphones under årets första sex månader, med juni som rekordmånad med hela 18 procent. Globalt sett genererar de oberoende resesajterna nästan tre gånger så många bokningar som resebolagen.