Medan bokningarna från datorer ökade med 6 procent, ökade bokningarna från mobiler och surfplattor med hela 49 procent och visar att mobila enheter är det primära valet för semesterlediga svenskar.
Kartläggning är från retargetingbolaget Criteo.
Framförallt visade sig ökningen som tydligast vid hotellbokningar med en 53 procentig ökning från mobila enheter.
Efter rekorddåligt väder i maj och regnrusk i juni höll svenskarna tummarna att vädret skulle vänta lagom till juli-semestern. Men värmeböljan i början av juli blev kortvarig innan ett nytt lågtryck drog in över landet och bidrog till en väderpanik hos svenskarna. Enligt färsk statistik från Criteo ledde väderpaniken till att resebokningarna steg med 18 procent mellan den 5:e och 18:e juli jämfört med de fyra föregående veckorna.
Resebokningar via mobila enheter var även som högst under helgerna med 40 procent av bokningarna jämfört med 33 procent under veckorna, speciellt under morgontimmarna då de stod för över hälften av alla bokningar.