Vi har skrivit en del om att smartphonen blivit den enskilt största plattformen för nätsurfande i världen. Nu kommer en studie som bekräftar detta, och konstaterar att vi använder mobilen mer än datorn i våra vardagsliv. Men studien överraskar också: det visar sig att vi helst använder mobilen för att handla online.
Studien kommer från analysföretaget Fluent, och skrivs om i bland annat branschtidningen MarketingLand. I den ingår 2,773 vuxna konsumenter, som fått svara på frågor kring sina onlinevanor och vilka enheter man främst använder sig av.
Det visade sig – föga förvånande – att mobilen var den särdeles mest använda enheten en vanlig dag, långt mer än datorer eller spelkonsoller. Hela 55 procent svarade att de oftast interagerade med smartphonen, mot 14 procent och 12 procent som uppgav PC eller Laptop.
Läs mer: I Finland kollar man på mobilen mer än någon annanstans
Många inom industrin vet redan detta, och förväntar sig att det är via mobilen som de flesta transaktioner kommer ske i en nära framtid. Men faktum är att vi redan kan vara där – studiens resultat överraskar och uppger att hela 54 procent främst använder sig av mobilen när de handlar online.
Detta mot bara 23 procent som uppgett att de helst handlar via desktop – en stor skillnad, alltså. Men det det finns skillnader kring hur vi handlar på mobilen beroende på ålder eller kön.
De flesta män handlade via appar i deras mobiler, medan kvinnor oftast gjorde det via mobila webbsidor. De mellan 18-34 år använde sig av appar, medan de över 45 föredrog mobilsidor. Spännande nog så finns det också skillnader mellan olika operativsystem – de med iOS handlade helst via mobilbaserade webbsidor, medan de med Androidlurar helst shoppade via appar.
Direktreklam visade sig också faktiskt leda till onlineköp – 21 procent av deltagarna i studien sade att de först fått ett mail om ett erbjudande, 18 procent efter att de fått ett SMS och 17 procent efter att de fått en pushnotis.
Kontentan? Optimera din mobilsajt, satsa på en egen app och du kommer se betydande resultat i mängden mobila transaktioner. Med tanke på att det är just mobilen som är och kommer vara den främsta källan för onlineshoppande så kommer detta vara livsnödvändigt, kanske redan idag.