Vi spenderar mindre tid på Facebook – ska annonsörer vara oroliga?

Vi lägger allt mindre tid på Facebook, visar en ny rapport från eMarketer. En stor huvudvärk för grundaren Mark Zuckerberg som vill locka annonsörerna till plattformen.

eMarketer har undersökt hur mycket tid amerikaner i genomsnitt spenderar dagligen på de sociala kanalerna Facebook, Snapchat och Instagram.

Deras siffror visar att vi i genomsnitt spenderade 38 minuter per dag på Facebook under 2018, en minskning från 41 minuter 2017. I år förväntas vi spendera lika mycket tid på det sociala nätverket som förra året.

Facebook’s continued loss of younger adult users, along with its focus on downranking clickbait posts and videos in favor of those that create ‘time well spent,’ resulted in less daily time spent on the platform in 2018 than we had previously expected, säger Debra Aho Williamson, analytiker på eMarketer.

På Snapchat spenderas i snitt 26 minuter per dag, och eMarketer förutspår att den siffran håller i sig de närmaste åren.

Instagram är den sociala mediekanalen som vi spenderar allt mer tid på. I år förväntas vi lägga 27 minuter per dag, jämfört med 26 minuter föregående år. År 2021 förutspår eMarketer att vi spenderar 29 minuter per dag på Instagram.

Förändringen kräver också att annonsörerna förändrar sina prioriterade kanaler med sina kampanjer. Där vi lägger tiden är också där annonsörerna lockas, om kanalen är relevant nog med sina målgrupper.