"Vi måste vända ryggen till falska nyheter"

USA är ett ledande exempel på hur illa det kan bli när man tillåter falska artiklar, stämningar och alternativa fakta få styra informationsflödet in i våra hem. Vill vi verkligen ha det så här?
Det var i september förra året som en av världens största onlinetidningar skrev om Melania Trump och hennes karriär innan hon träffade Donald Trump. Texterna kunde tolkas som att hon jobbat som annat än bara modell (läs escort). Trump stämde Daily Mail på 1,3 miljarder kronor. Parterna kom överens om att Daily mail skulle betala 26 miljoner kronor samt publicera en ursäkt, vilket man nu gjort.
Med hela spektaklet – falska artiklarna – stämningen – Trumps vinst mot Daily Mail – har presidentparet nu fått luft under vingarna. Trumps pågående krig mot medierna är faktisk och direkt. Han har bland annat sagt följande “open up our libel laws so when they write purposely negative and horrible and false articles, we can sue them and win lots of money.” För Trump är jakten på så kallad “Fake news” både het och lukrativ samtidigt som han själv skriver osanningar på Twitter. Sanningen är flytande, känslostyrd och kategoriseras ofta som “alternative facts”.
När vi sneglar bort mot USA känns allt som händer där galet. De har en president som ljuger, de har media som ljuger och de har ett folk som inte kan filtrera fram sanningen. Media, styrande makter och folket är på en kollisionskurs, som vi hemma i Sverige.
Även vi har svårt att få fram sanningen. Det bevisade sig bara nu senast under den hemska terrorattacken i Stockholm. Bara minuter efter att lastbilen svängde in på Drottninggatan spreds det falska nyheter om skottlossningar runt om i stan. Någon eller några ville störa ordningen ännu mer än den redan var. Facebook, svenska medier och troll stod bakom det hela.
Att sanningen är flytande även hemma i Sverige avslöjade Dagensanalys.se när kvällspressen skrev att en professionell triathlet hade blivit omcyklad av en bonde. Reportern bakom artikeln erkände i samtal att de inte hade genomfört en faktakoll utan att det lät bättre med osanningen. Men om någon läsare hörde av sig och berättade vad som egentligen var rätt skulle kvällspressen vara beredd på att ändra i artikeln, men bara om någon som sagt hörde av sig. Precis det som hände när polisen fick skicka rättelser till svenska medier om skottlossningarna.
Först sprids lögnen och sen rättar man om det behövs – där har vi processen som media förhåller sig till idag. I jakten på klick har man helt enkelt valt att ignorera den pressetiska koden och sanningen. För klick ger pengar och pengar är viktigare än sanning.
Att göra som Trump och vilja lagändra för att kunna stämma falska nyheter är inte en långsiktig lösning. Medierna kommer då helt enkelt väga upp den ekonomiska fördelen mot den negativa. Om en falsk artikel skapar en miljon nya klick så är det värt att bli stämd eftersom klick är lika med pengar. Klicken vinner alltid diskussionen.
Det som krävs för att det ska bli en faktiskt ändring är att vi läsare vänder ryggen till falska nyheter och bojkottar medier som far med osanning. I det vakuum som uppstår kommer nya medier att växa fram som hyllar sanningen och använder istället den som redskap för att få sina klick. Ansvaret hänger på oss om det ska bli en ändring.