The North Alliance-ägda digitalbyrån Nansen anställer Benjamin Cox och Robert Carter i en större satsning på värdeskapande analys och CRO, Conversion Rate Optimization.
Benjamin och Robert kommer jobba med både svenska och amerikanska kunder efter en beprövad amerikansk modell. CRO är en metodik som med hjälp av analys, återkoppling från användare och olika mätvärden kan förbättra både upplevelse och försäljning inom olika typer av digitala lösningar.
“Vår viktigaste uppgift i den här branschen är att ständigt avslöja sanningen. På ett meningsfullt sätt. Bristerna i ett varumärke når idag ut till kunden och kan skapa sårbarheter. Företag måste istället aktivt söka kontakt med sin publik på ett personlig, mänskligt sätt. Den expanderande digitala världen öppnar upp för dessa meningsfulla möten, ” säger Benjamin Cox, ansvarig för strategisk planering Nansen.
Nansen sysselsätter redan drygt 20 anställda certifierade inom analysverktyg som Google Analytics och med erfarenhet från olika optimeringsverktyg. Nu formas även ett helt nytt erbjudande kring innovativ analys och konverteringsoptimering som bolagets kunder, bl a Getinge, Electrolux, Coop och Bonnier, väntas ta del av.
Benjamin Cox kommer närmast från rollen som kundrådgivningschef på byrån Xiik och har erfarenhet från CRO-arbete med bland annat Toyota och eBay. Robert Carter kommer från en roll som SEO och CRO-ansvarig på byrån Envisionit Media.