Många har säkert funderat på hur många barn, och även vuxna kan ha ett väldigt
väldigt lågt tålamod gällande många till synes givande uppgifter medan när det
kommer till vissa spel kan samma personer spela i timtal utan att visa på den minsta
utmattning. Hur man kan använda det här fenomenet till att öka motivationen i
arbetslivet var grunden för konferensen GamifyUs, som gick av stapeln på
Stockholmsmässan.
Det här är det första resultatet av ett nytt samarbete mellan just
Stockholmsmässan och Meet in Grid, som är ett produktionsbolag som specialiserat
sig på just lärandet genom livet.
Dagen inleddes med Dr Jason Fox som talade om hur man kan kombinera forskning
inom motivation med kraften hos speldesign. Moderatorn Viggo Cavling höll i
konferensen och hann också med att berätta om egna erfarenheter under dagens
två paneldebatter. Schemat var brett och fokus låg på att kunna ta in kraften hos just
speldesign för att göra upplevelsen av arbetsplatsen mer motiverande med mindre
friktion.
– Många tycker att de får för lite motivation och feedback från sina arbetsgivare, men
det finns ju som självklara element i spelens design. Man kan använda
motivationsfaktorer från spel för att driva en process framåt, lära sig något nytt eller
bara visualisera ett område. För den generation som kommer ut på arbetsplatserna
nu är spel-logiken dessutom självklar, säger Frida Monsén projektledare GamifyUs.
Många av utställarna såväl som talarna hade en tekniktung grund där fokus låg på
att kunna göra mer disruptiva insatser snarare än inkrementella förbättringar. Ett
välkommet fokus då denna typ av satsningar ofta inte får samma uppmärksamhet
som företag inom till exempel matleverans eller media-plattformar.
Vi hoppas därför att GamifyUs kommer igen även nästa år med samma höga
ambitionsnivå.
Artikeln är skriven av:
Jesper Petersson – Web Analyst at Telenor and Digital Evangelist At Large