Vi får lära oss att leva med fejk news avslöjar ny undersökning

Fejk news har varit en het potatis sedan Donald Trump och hans kollegor började sprida budskapet i USA. Nu avslöjar en ny undersökning att vi får lära oss att leva med det, för det finns inget botemedel. Tråkiga nyheter för alla, inte minst digitala marknadsförare.
Det är är Pew Research Center som har frågat över 1.000 internet-experter om deras syn på “fake news” och 51 procent av dessa anser att det inte kommer att bli några ändringar, trots försök från Twitter, Facebook och fler.
De anser att teknologin rör sig för snabbt framåt för oss att kunna hantera det i vårt samhälle. När en ny dörr öppnas har vi inte ens hunnit börjat titta på hur vi ska hantera de som redan står där vidöppna på rad.
För digitala marknadsförare är det en mardröm att förknippas med nyheter som bedöms vara fejk. Brand association är ett känsligt område som inte minst visades när det uppdagades att reklam visats på höger-extrema youtube-kanaler.
Har du någon bra idé om hur samhället ska kunna lösa fejk news? Lämna en kommentar nedan.