Traditionell TV byggdes i de flesta länder upp kring modellen att reklam betalar för innehållet och tittarna får allt gratis. Färsk statistik visar återigen att den modellen inte är hållbar för rörlig bild på nätet.
Svenska konsultbyrån Mediavision håller koll på utvecklingen av videokonsumtion på nätet och kan konstatera att det är ett område som växer duktigt i de nordiska länderna. Sju miljoner tittar dagligen på någon form av OTT (Over the top content). Men det är de betalda tjänsterna, som Netflix, HBO och Viaplay, som växer mest. De reklamfinansierade tappar inte bara marknadsandelar, de tappar intäkter tack vare att 40 procent av användarna filtrerar bort reklamen med en Adblocker.
Läs också: AdBlock Plus: 60 millions users worldwide can’t be wrong
Det var knappast svårt att räkna ut att det skulle gå den här vägen. Spotify upptäckte det tidigt, när de såg att många användare föredrog att betala själva, istället för att få tjänsten gratis och reklamfinansierad, som grundarna hade tänkt sig. Netflix segertåg över världen är givetvis resultatet av en klok och insiktsfull analys av vad konsumenterna helst vill ha. På tjock-TV-tiden fanns inga smarta sätt att ta betalt direkt av tittarna och heller inga enkla sätt för tittarna att undkomma reklamen. Båda sidor fick ta det goda med det onda och tänkte nog inte mycket på det. Idag har konsumenten makten på nätet och det gäller för innehållsproducenterna att lyssna om de ska kunna tjäna pengar. Båda sidor kan tjäna på den situationen om de spelar sina kort väl.