Jag möts i lobbyn av Andreas Quensel som är analyschef på Expressen. Redan i hissen upp till Expressen börjar han berätta om sitt arbete – att skapa en datadriven organisation som ska slå Aftonbladet.
Data och analys är två av grundpelarna i Expressens verksamhet. Med datan och analysen styr man det redaktionella arbetet, utvecklingen, marknadsföringen, försäljningen och mer. Det är en mycket inspirerande resa jag får följa med på när Andreas berättar om hur de gått från att vara – som alla andra – till att bli en av Sveriges ledande inom data och analys.
Skärmar och mer skärmar har man beställt för att hela tiden försäkra sig om att statistiken och analysen syns, överallt. När du står mitt på det redaktionella golvet har du skärmar i 360 grader. Vart du än vänder dig är det en skärm med siffror och diagram som berättar hur arbetet går. Det är trender, KPI:er, mål som ska nås, realtidsuppföljning, demografier och så mycket mer. För en analysnörd som mig själv är det som att komma till himlen.
Läs också: Digital marknadsförare med stor social kompetens till ny spännande tjänst!
Målet med besöket på Expressen är att visa upp och inspirera genom bilder hur ett av Sveriges mest kända varumärken och tidningar jobbar dagligen med data och analys. Så luta dig tillbaka och njut.
Notera: Vi får inte visa alla skärmar, därför är några av dem täckta.
Andreas Quensel, analyschef, tog mig på en inspirerande rundvandring på Expressen.
Skärmar som visar vad som händer på den egna sajten, konkurrenternas sajter, trender och mer. Överallt är det skärmar med siffror som leder verksamheten.
Expressen har ökat sitt analysteam från 4 till 10 analytiker och har flyttat från ett avlägset hörn av lokalerna till verksamhetens hjärta. De redaktionella analytikerna sitter vid nyhetsdesken och webbanalytikerna vid utvecklingsteamen.
Här sitter Hanne som arbetar som realtidsanalytiker. Med olika verktyg håller hon reda på vad som händer just nu på den egna sajten, andra medier och runt om i världen. Hanne sitter i hjärtat av redaktionen mitt på nyhetsdesken, bredvid nyhetschefen.
Här sitter Josefina (Chef för redaktionell analys), Johan (SEO-specialist), Ina (Försäljningsanalytiker) och Per-Erik (Redaktionell webbanalytiker). Deras jobb är bland annat att se till att redaktionen har stenkoll på läsarinsikter. Det är snabba beslut som ska fattas och det här gänget ser till att det blir rätt.
Nima som är webbanalytiker jobbar tillsammans med utvecklarna och ger dem stöd i tester, utvärderingar och analys. Genom att sitta med utvecklarna får Nima vara med i hela utvecklingsprocessen.
Förutom analytikerna ovan finns det ytterligare två kommersiella analytiker som jobbar nära försäljningsavdelningen samt en till person som, liksom Nima, jobbar med Tag Management och CRO.
Här sitter Andreas, analyschefen, som tar fram kartan för hur man ska nå de långsiktiga målen och följer upp analysverksamheten. Ute på det redaktionella golvet, bland utvecklingsteamen och säljavdelningen sitter hans analytiker och ger ett nära och direkt stöd till verksamheten.
Skärmar, skärmar och fler skärmar är inte den hemliga formeln för framgång. Men att skapa en datadriven organisation som andas statistik, analys, kunskap och insikter tillsammans med redaktionell fingertoppskänsla är definitivt en mix som kan få skeppet Expressen att segla både långt och snabbt.