Minns ni när telefoner var till att ringa med? En ny amerikansk studie visar att 22 procent av vår tid framför smartphonens lilla skärm går åt till underhållning – lika mycket som vi sms:ar eller ringer.
Undersökningen är gjord av GfK MRI, Mobile Now och utfördes hösten föregående år. Den inbegrep 5.900 amerikaner, alla utrustade med en smartphone.
Det visar sig alltså att många använde sin lilla bärbara mobildator till underhållning – alltså sådant som spel, musik, surfande och för att kolla på streaming-TV. Ytterliggare 20 procent av dedikerad smartphone-tid går åt till sociala medier och mailande – 10 procent var.
Det första användare gör när de väcker sin mobil på morgonen är att sms:a (67 procent av användarna), medan 63 procent mailar, 48 procent kollar Facebook och 44 procent av oss kollar vädret.
Läs mer: Alla pratar om att de måste digitalisera – när de egentligen handlar om att mobilisera
Slutligen det där med ringandet – 68 procent av konsumenterna uppgav att sms:ade mer än de pratade i sina lurar. Föga förvånande gällde detta 83 procent av de så kallade Millennials, den där generationen som inte känner till ett liv utan sladdlös telefoni.
Så nu vet ni – mobilen är vår närmaste vän, arbetsverktyg och nöjesmaskin. Det är nog också här den största utvecklingen sker.