Vi använder fem olika enheter för att göra våra köp online

Multikanalval är det nya heta som annonsörer och digitala marknadsförare måste ta hänsyn till i sina strategier. Enligt en ny studie använder konsumenter upp till fem olika enheter för att göra sina köp online.

Undersökningen från DigitasBLi visar att antalet enheter ökat från förra året då vi i snitt använde 2, 8 till dagens 5.

Förutom mobiler, plattor, laptops, smart-TV har konsumenter adderat wearable devices till sin lista över enheter som de använder. Studien visar att två av dessa enheter ökar markant jämfört med tidigare mätningar – mobilen (28 procent) och plattor (20 procent).

DigitasLBi kommenterar sin studie “Customers want to save time and money while being able to choose from more ways to shop than ever before. Mobile is increasingly becoming the platform of choice for bargain hunters on the go, with 85% of those surveyed now using smartphones while in-store. A further 55% of consumers claim that smartphones have changed the way they shop altogether.”

“We also know that 62% of smartphone users would be happy to use their devices to pay in-store. With the launch of Apple Pay in US and the growing number of start-ups in the in-store payment arena, 2015 could be the year of mobile payment. Brands and retailers would be wise to take note of the fact that mobile is set to fundamentally change the retail experience.”

Undersökningen har genomförts i 17 länder däribland Sverige.