Vi älskar att dela YouTube-klipp – på Facebook

Nära en av fem (17, 9%) internetanvändare delar videoklipp med nära och kära och det är dessa superanvändare som också står för över 82 procent av alla delningar av videoklipp på nätet.

I rapporten Geography of Sharing som företaget Unruly tagit fram får vi lära oss att över 75 procent av alla videoklipp som finns på YouTube inte visas där utan istället konsumeras på andra webbplatser.

Det visar sig nämligen att Facebook (59,4%) är den plattform där vi delar flesta videoklipp. Andra plattformar som vi använder vid delning av videoklipp är Twitter (13,8%), Google+ (9,3%), Tumblr (5,7%) och Pinterest 3,9%).

Olly Smith som jobbar på Unruly säger: “Using the right mix of emotional and social triggers, social video campaigns can cross geographical and linguistic borders. However, local activation is the key to success and this is where data-driven insight, revealing the subtle differences in sharing habits by market and by demographic, can propel global campaigns and protect brands from making a cultural faux pas. Our data shows that for brands wanting to maximise earned media on their digital video campaigns, targeting super-sharers across a broad range of platforms greatly increases their chances of success.”