Mer lönsamt att annonsera i artiklar än på startsidan avslöjar ny data

Panelföretaget Webmie har tagit fram data som avslöjar att internetbesökare ägnar mer tid åt att läsa artiklar än att hänga på startsidan på webbplatser som Aftonbladet, Expressen, DN, SVD eller Sydsvenskan. Den webbplats som utmärker sig i mätningen är Facebook vars besökarna spenderar lika mycket tid på den inloggade startsidan (nyhetsflödet) som på andra undersidor.

Klicka på bilden nedan för att förstora den.

mellan_infographic-question-is-the-ads-view-time-more-economical-on-a-front-page-or-article-page-20140409-1122x1122px

Datan avslöjar också att  annonsering på artikelsidor  är mer lönsamt än att lägga alla pengar på förstasidan på webbplatser som Aftonbladet,  Expressen, DN, SVD och Sydsvenskan. På Facebook är både den inloggade startsidan och undersidorna lika lönsamma.

Webmie förklara siffrorna ” Webmie measures real active show time of page (not estimates or page view durations) which counts in tab changes, working with word between reading news etc…”

Webmie är en svensk onlinepanel som mäter allt surfande från 1.000 panelister som frivilligt lämnar ifrån sig all surfhistorik.

Nästkommande infografik från Webmie visar hur besökare till Aftonbladet och Expressen använder tjänsterna. Webmie har  lovat några överraskningar som de hittat i resultaten.