Mjukvarujätten Oracle, som bland annat pysslar med databaser, har just köpt tjänsten AddThis. Det många tror är ett enkelt verktygsfält för sociala medier är nämligen en viktig källa för information kring internetanvändande.
Om ni inte använt den själva så har ni säkert sett det lilla verktygsfältet med “dela”-knappar på bloggar och internetsidor. Det är ofta AddThis som stått bakom den tjänsten.
Utöver detta har man också koll på över 15 miljoner olika platser på nätet, och all den data som sker via deras “dela”-knappar sparas i en enorm databas. Eller vad sägs om över 280 miljarder interaktioner i månaden, över ett spann av 70 olika språk. Med detta köp stärker alltså Oracle sin position inom datainsamling avsevärt.
Det säger sig självt att sådan information är av vikt för marknadsförare, med ökade möjligheter att synka användares besöks- och delningsmönster med riktad annonsering.
Det ska tilläggas att användardatan som samlas in uppges vara helt anonym.