Vem har sagt att Facebook är SCB?

Igår och idag har det varit en hel del skriver efter att affärssajten Breakit “avslöjade” att Facebooks uppskattade annonsräckvidd  inte stämmer med befolkningsstatistiken från SCB. Om de visste bättre skulle gräv-artikeln vara vinklad på ett helt annat sätt.

Facebook anger att de har en potentiell annonsräckvidd på 1,5 miljoner ungdomar i åldern 15-24 år. Men det finns bara 1,2 miljoner i den åldersgruppen, enligt SCB, skriver Breakit.

För det första är det här inget större avslöjande för oss som jobbat med internet under några år. Internet har och kommer för alltid ha mörkertal, skeva siffror och en hel del mumbo jumbo. Facebook är här inget undantag.
Läs även: Facebook har fler användare än det finns människor?
Att leva med ovisshet är något vi fått acceptera, vi som jobbar med internet. Det började en gång i tiden med hits, sen blev det klicks följt av besök och med tiden blev en cookie lika med en unik besökare. Att man sitter bakom en dator på jobbet, en dator på kontoret, en dator för spel och kanske till och med två mobiltelefoner är något vi fått vänja oss vid – att en individ är vad den vill vara eller vad tekniken tillåter den att vara.
Det är ju faktiskt så att internet inte skapades på 90-talet för att vara en kommersiell sfär för företag som Breakit, Facebook, Proctor & Gamble eller Google. Det är företag som tvingat fram omöjligheter som inte internet är tänkt att ge stöd för, som unika individer, exakta tidsmått eller annat mumbo jumbo (igen). Och tur är nog det för annars skulle vi nog inte haft mer än ett SUNET att besöka.
Facebook förstår, precis som så många andra som jobbat med internet under några år att det handlar om potentiella räckviddstal i ett universum som kontrolleras av användarna. Facebook kan inte garantera att den där 11-åringen inte anger 18 år när hen blir medlem på Facebook, eller att den där personen med VPN-uppkoppling i Sverige, men som egentligen sitter i Indien inte är svensk, eller vill vara svensk och därför låtsas vara det.
Hur kan Facebook kontrollera att Kalle inte också heter Stina eller Anja och har tre konton (vilket de flesta ungdomar har ett stängt och ett offentligt, och kanske till och med en kommersiell profil på det). Det enda Facebook kan stoltsera med är en potentiell annonsräckvidd. Och vet du vad? Det fungerar ändå för Facebook är en kanal som ger resultat.
Om du någon gång testat en kampanj på Facebook så kan du se i kassan hur det klirrar till. För det är där vi hittar svaret. Inte det som står på en graf.
Jag har jobbat med internetvalutor, data-analys och undersökningar sedan 90-talet. Statistik är fantastisk när den baseras på kända faktorer. Facebook och Google är de affärer på internet (förutom appar som BankID och Swish) som lyckats bäst med att locka fram individerna och fått dem att känna sig bekväma med att blotta sina personuppgifter. Så hatten av till dem och jag och andra ser fram emot hur detta utvecklas vidare i den takt som internet tillåter.