De två största utmaningarna för Content marketing är att skapa engagerande innehåll och att jobba konsekvent.
- 70 procent av alla marknadsförare saknar en konsekvent eller integrerad Content-strategi (Altimeter).
- Bara 30% av alla marknadsförare säger att deras organisation är bra på Content marketing (Content Marketing Institute).
Känner du igen dig?
Jag hör dagligen dessa utmaningar från kunder. Ofta börjar en Content-strategi med att man definierar ett antal personas. Personas är olika personlighetstyper som har olika värderingar, attityder livs och arbetssituationer. Kommunikationen måste sedan anpassas efter dessa personas för att nå fram. Sedan definieras ett antal kundresor där budskapen ska metodiskt slussa prospekts framåt i en köpprocess.
Kommunikationen måste anpassas efter dessa kundresor för att ge resultat. Alla mediekanaler har unika förutsättningar och ställer olika krav på content. Kommunikationen måste anpassas efter mediekanalen för att bli framgångsrik. Dessa Content-strategier ger svar på VAR och HUR men ger inte svaret på VAD du ska kommunicera för att bli framgångsrik.
Många börjar producera mängder av content i blindo. Man gör det man tror kunderna vill läsa, det man tror leder till en affär, det man tror fungerar på t.ex Youtube och det som är smidigt och enkelt att publicera från t.ex Act-On. Men många vet inte VAD man långsiktigt ska kommunicera för att lyckas.
Min erfarenhet är att det finns en effektivare väg. allt du behöver finns i ditt varumärke.
Ditt varumärke är en budskapsplattform som innehåller allt som du någonsin behöver kommunicera för att få nya affärer, bygga kännedom om ditt företag och ta en ledande position på din marknad.
- Din vision är intressant och engagerande
- Din positionering är en åtråvärd och tydlig.
- Din personlighet bjuder in till en framgångsrik relation.
- Ditt erbjudande är relevant och viktigt.
- Dina argument är starka och särskiljande.
Jobbar du med varumärket som din Content-strategi är du också säker på att ditt kommunikationsarbete är väl förankrat i företaget. Inte bara på kommunikationsavdelningen utan även hos VD, ledningen, Marknad och Sälj, HR och IR. Hela företaget är delaktiga i dina budskap och i ditt arbete.
När du har dessa grundbudskap på plats är det dags att ta fram en kommunikationsstrategi. Självklart måste du definiera dina mål, ha en budget, känna dina kunder och prospekt och ha ett antal kundresor på plats. Du måste välja rätt hjälpmedel och anpassa dina budskap efter valda medier för att lyckas. Den stora skillnaden är att du nu börjar i rätt ände för du vet VAD du ska kommunicera.
Artikeln är skriven av:
Bertil Timan
Brand & Communications Strategist
brandemand.se