Varumärken missar sin chans med äldre kvinnliga konsumenter

Äldre kvinnliga konsumenter vill inte bli behandlade som stereotyper, det visar ny forskning från Storbritannien.

Studien, som baseras på svar från 248 kvinnor i åldrarna 53-72 i Storbritannien, visar att nio av tio kvinnor vill att annonsörer behandlar dem som människor – inte stereotyper. Hela 67 procent av de tillfrågade anser att annonsörer endast bryr sig om yngre målgrupper. Majoriteten, 72 procent, berättar även att de inte bryr sig om reklam.

Rapporten lyfter också fram vad kvinnorna anser om mode- och skönhetsbranschen. Majoriteten, 85 procent, anser att stil inte bör definieras efter ålder och åtta av tio kvinnor tycker att de kläder som riktas mot dem är alldeles för gammalmodiga.

“When it comes to communications, brands are missing the mark. Back in 2015, our panel told us that it seemed all brands want to talk to them about is the end of life and physical decline: stairlifts, funeral plans and hearing aids. Their feelings today have not changed,” säger Marie Stafford, Europachef på JWY’s Innovation Group.