Vi använder mobiltelefonen i allt större utsträckning som en liten, bärbar dator och vårt beroende av den för att hantera vardagsuppgifterna stärks för varje år. Detta syns också i de mobila annonsbudgetarna, som ökat med 56 procent enligt nya siffror från branschorganisationen IAB.
På bara fem år så har man ökat de mobila utgifterna från drygt 50 öre för varje 10 spenderade kronor på digital annonsering till nästan 4 kronor. Orsaken till denna ökning är alltså vårt ökade beroende av smartphonen.
Enligt en ny undersökning från YouGov, som medföljer IAB:s studie (utförd tillsammans med PwC) visar att 82 procent av oss som har en smartphone tittar till den inom en timme efter att vi vaknat. Siffrorna är ännu högre (86 procent) bland dem mellan 18-34 år, och gäller då dessuom de första 30 minuterna efter att man gnuggat nattsömnen ur ögonen.
Mobilen “används idag mer som en dator än en telefon, och man är allt mer beroende av den som källan för information, underhållning och kommunikation” säger Tim Elkington från IAB UK.
Läs mer: Så här ser den perfekta mobilannonsen ut
Detta, förklarar Elkington, är orsaken till varför företag satsar så mycket mer pengar på mobilbaserad annonsering jämfört med tidigare. Han tillägger att smartphones erbjuder “ett effektivare sätt för annonsörer att leverera mer relevanta och omedelbara erbjudanden som exempelvis de som är relaterade till en viss plats eller tid på dagen”.
Vem hade trott att mobiltelefonen skulle bli en så viktig arena för annonsering för bara några år sedan?