Världens samlade reklamutgifter kommer nå 5 tusen miljarder kronor år 2017

5 biljoner kronor, eller 547 miljarder kronor – så mycket kommer de globala annonsutgifterna att hamna på under 2017, enligt WPP-ägda annonsnätverket GroupM. Det är dessutom den digitala annonseringen som står för en tredjedel av ökningen.

Enligt GroupM så står digital annonsering för 72 procent av varje annonsdollar, medan TV-annonserna står för 21 procent för närvarande. Nästa år kommer detta att öka till 77 respektive 17 procent, samtidigt som världens samlade annonsinvesteringar ökar med 4,4 procent.

Läs mer: Onlineannonseringen i Europa fortsätter att öka

USA och Kina kommer stå för hälften av denna tillväxt, och faktum är att Kina kommer ta en svag ledning över de Förenta Staterna. Man är dock fortfarande osäker på hur effekterna av det amerikanska presidentvalet och “brexit” kommer påverka utvecklingen.

Det är intressant att det är Internet som för bara två decennier sedan var “en fluga”, numera är den drivande motorn bakom annonseringens tillväxt och bestämmer mycket av reklamens natur.